Udsigten til en mild vinter kombineret med den høje luftfugtighed i Vejle giver rust optimale betingelser til at tære løs på bilerne. Knap 19.000 familier har bil i Vejle, men kun 55 procent i regionen har rustbeskyttet bilen. Få ekspertens bedste råd mod rust.

 

Ovenpå et rekordvådt efterår tyder DMI’s prognoser nu på en mild vinter med mulighed for sne og slud. Samtidig topper luftfugtigheden – der i skrivende stund ligger på 94 procent i Vejle Kommune – på denne tid af året. Det er dårligt nydt for de cirka 19.000 vejlensiske familier, der har bil og derfor bør være ekstra opmærksomme på, om rusten er ved at få fodfæste. Stik imod den gængse opfattelse er de milde temperaturer i den danske vinter nemlig noget af det værste, din bil kan blive udsat for. Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, fortæller:

 

– De fleste tror, at rust trives bedst og udvikler sig mest, når det er rigtigt koldt, og vi nærmer os frysepunktet. Men faktisk trives rust langt bedre, når der er milde temperaturer. Ved 8 til 12 grader er der typisk mere fugt, som fortættes på bilers metaloverflader, fordi luften kan indeholde mere fugt, end når det er koldere eller under frysepunktet.

 

– Vejret i Danmark er præget af store temperaturudsving, der er med til at danne kondens i hulrum og vognbund, hvor der nemt ophober sig en masse vand og fugt. Og selv når temperaturerne bliver milde – som det lader til i år – er der stadig salt på vejene, og sammen med et fugtigt miljø giver det praktisk talt perfekte vilkår for, at rusten kan tære på metallet, siger Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos rusteksperten Dinitrol.

 

Tre råd mod bilrust

Trods rustens fordelagtige vilkår viser en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har foretaget på vegne af Dinitrol, at kun 55 procent af bilejerne i Region Syddanmark rustbeskytter deres bil, selvom det er den mest effektive måde at sikre bilen et langt liv. Er du blandt dem, er der ifølge rusteksperten en række ting, du bør være ekstra opmærksom på. Han giver her sine bedste råd:

 

  1. For at forebygge rustdannelse er det vigtigste at holde bilen ren. Vask den grundigt, og vær især omhyggelig med at få fjernet salt, sand og andet snavs fra dørrammerne, hvor vand og sand ellers ofte får lov til at ligge og slide på lakken. Inde bag klappen til tankdækslet skal man også huske at tørre af.

 

  1. Tjek bilen jævnligt for stenslag og ridser. Så snart der er blot et lille hul i lakken, kan fugt og salt let trænge ind, og så snart der er en lille rustplet, udvikler den sig hurtigt til en større.

 

  1. Undgå fugt ude som inde. Det er bedre at parkere bilen i en åben carport end i en lukket garage, hvor det typisk er mere fugtigt. Holder bilen i en lukket garage, er det en god idé at varme den op. Sørg derudover for, at måtterne i bilen ikke er våde, da fugt herfra trækker ned gennem gulvtæppet og kan få kontakt med vognbunden. Køb eventuelt plastik- eller gummibakker, der fanger vandet, så det ikke trænger ned.