SEO er inddelt i flere forskellige segmenter. Et af disse kaldes for lokal SEO. Her er der fokus på søgeord og -fraser, der er relevante for et lokalområde. Af denne grund er det heller ikke en strategi, der giver mening for enhver virksomhed.

Driver du en forretning, der udelukkende har relevans for lokalområdet, giver denne strategi dog god mening. Er du f.eks. tømrer, har det næppe nogen betydning for din virksomhed, at du indtager førstepladsen, når man søger efter ‘tømrer’ på Google.

Hvis du derimod holder til i Vejle og kan få førstepladsen på en søgning såsom ‘tømrer i Vejle’, så er det noget helt andet. Driver du en sådan forretning i Vejle eller en anden by, giver det derfor god mening at fokusere på lokal SEO.

Kan jeg selv stå for arbejdet med lokal SEO?
SEO er ikke noget, du kan lære at mestre på en weekend. Ligesom du sandsynligvis heller ikke er blevet dygtig til dit eget fag på en weekend. Derfor giver det sjældent mening at stå for det selv. Derimod giver det bedre mening at udlicitere det.

Ved at gøre dette, er du også sikker på, at du får gode resultater, som er pengene værd. De investeringer, du laver, hvis du står for det selv, er ikke garanteret at give afkast på samme vis. Derfor er det naturligvis altid en god idé at overlade det til nogen, der ved, hvad de laver.

Som med alle andre former for markedsføring, så er målet med SEO naturligvis, at det skal give overskud. Ved man ikke, hvad man laver, når man arbejder med søgemaskineoptimering, er det rigtigt vanskeligt at få det til at give en positiv ROI.

Det handler om at skabe salg – ikke trafik
Der er rigtig mange, der har fokus på søgeord og -fraser, der kan give en masse trafik, når de arbejder med SEO. Det er der dog ikke nogen grund til. Trafik er nemlig ikke noget værd, hvis det ikke er muligt at omdanne denne trafik til salg og dermed omsætning i din forretning.

Når du arbejder med SEO, herunder også lokal SEO, er det derfor noget, der skal ske med salg for øje. Taler du med et bureau, der i højere grad har fokus på at skabe trafik, er det ikke det rette bureau. Det er meget vigtigt, at du er opmærksom på dette.

Når du arbejder med lokal SEO, bør det udelukkende ske med salg for øje. PR-foto