Ved forrudeskift på de nyeste biler har det hidtil kun været de autoriserede værksteder, der kunne udføre kalibrering efter bogen. Med over-the-air-kalibrering kan Carglass i Vejle nu hjælpe alle kunder i regionen.
Automatiske sikkerhedssystemer og avanceret radar- og kamerateknologi er standard i flere og flere nye biler. Det afspejles tydeligt i den kraftige stigning i antallet af kalibreringer i forbindelse med forrudeskift, som glasspecialisten Carglass i Vejle har oplevet de seneste år. Med den nyeste kalibreringsteknologi fra amerikanske asTech er den sydjyske forrudeekspert i stand til at kalibrere enhver forrude efter fabrikantens forskrifter – også på de nyeste modeller.
– Med vores nye teknologi kan vi lave såkaldt over-the-air-kalibrering i forbindelse med forrudeskift på alle bilmodeller, og vi behøver derfor ikke længere henvise de kunder, der har de nyeste bilmodeller, til de respektive mærkeværksteder, siger Lars Olsen, der er ansvarlig for Carglass i Vejle.
Over-the-air-kalibrering
Med den nye over-the-air-kalibreringsteknologi står bilen i Vejle, mens kalibreringen foregår på den anden side af jorden, hvor asTech har de relevante data til rådighed, så snart de nye bilmodeller kommer på markedet. På værkstedet i Vejle forbindes bilen med en tester, hvorefter der gennem en app etableres forbindelse til asTech i USA. Der foretager en tekniker en fejludlæsning, som efterfølgende skal bruge til at kalibrere bilen korrekt.
Hvordan skal din rude kalibreres?
Hvis du har haft et uheld, og din forrude er blevet repareret og efterfølgende skal kalibreres, er det forskelligt, hvordan det skal gøres, alt efter hvilken bil du har. Grundlæggende er der to metoder – statisk og dynamisk – men kun de færreste ved, hvilken der skal bruges på deres egen bil. Det kan dog være en god idé at undersøge, da det kan være afgørende for, om man for eksempel kan få udbedret en skade, mens man er på arbejde, eller om man er nødt til at have bilen på værksted.
Statisk kalibrering skal ske på et værksted, hvor en tavle opstilles foran bilens kameraer, som der så kalibreres ud fra. Dynamisk kan derimod gøres på stedet, hvor bilen skal fejludlæses med en tester, der fortæller teknikeren, hvordan han skal udføre kalibreringen – det kan for eksempel indebære, at han skal køre et stykke tid med en given hastighed ved ordentlige vejforhold med skilte og anden afmærkning.
Carglass er Danmarks største udbyder af glasservices, og betjener mere end 100.000 bilister i Danmark på årsbasis. Kæden har 13 værksteder fordelt over hele landet, men 60 procent af alle reparationer og udskiftninger bliver foretaget ude hos kunden. Carglass er en del af den globale koncern Belron, der beskæftiger over 25.000 mennesker og udbedrer en skade hver tredje sekund. www.carglass.dk