Hvordan oplever de handlende at drive butik i Vejle Kommune? Og hvordan kan butikkerne fortsat tiltrække kunder? Det er nogle af de spørgsmål, som COWI skal finde svar på i en analyse af detailhandlen og bylivet i Vejle Kommune.
E-handel fylder mere og mere hos den enkelte forbruger. Og flere forretninger har fået øjnene op for, at der kan være omsætning i at være til stede både fysisk og online i forhold til kunderne.
Men hvad betyder udviklingen for både handelslivet og bylivet? Risikerer vi tomme butikker på gågaden? Færre mennesker i bybilledet?
Disse spørgsmål og mange flere skal COWI forsøge at finde svar på i en analyse af detailhandlen og bylivet i Vejle Kommune. Det er Vejle Kommune, som har bestilt analysen.
Alle butikker får besøg
– “Vi har et meget aktivt handelsliv i Vejle Kommune, og går du fx en tur på gågaden i Vejle, er der altid mange mennesker. Det er jo rigtigt dejligt, men vi skal også sikre, at der i fremtiden er et attraktivt handels- og byliv. Hvordan vi når frem til det, glæder vi os til at blive klogere på med COWI’s analyse”, siger borgmester Jens Ejner Christensen.
Udover en aktuel status på handels- og bylivet i Vejle Kommune vil analysen komme med anbefalinger til, hvordan livet på handelsgaderne kan udvikles, så det lever op til visionerne i Kommuneplan 2021-2033.
På den måde giver COWI både værktøjer til at fastholde det nuværende kundegrundlag og til at tiltrække nye kunder.
Analysen omfatter handelslivet i hele kommunen, og alle butikker kan forvente besøg fra COWI i ugerne 41-43.