Tickethero fik hjælp fra lokal vækstguide efter en udfordrende start som iværksætter. I dag har Tickethero vendt opstartens udfordringerne til fremtidens styrke efter at have deltaget i Iværksætter Danmarks NextStep-forløb.
Det var mildest talt uheldig timing, da billetsystemet Tickethero gik i luften. For kun et halvt år efter virksomheden blev lanceret, lukkede corona Danmark ned, og billetsystemet blev overflødig, fordi man ikke længere måtte samles til events.
De ihærdige og optimistiske iværksættere bag billetsystemet gav dog ikke op, og i dag har virksomheden arbejdet sig ud af en hård start, og ser positivt på fremtiden.
– “Tickethero er et godt sted nu, og virksomheden tjener penge. Det skyldes i høj grad, at vi fik hjælp fra NextStep-forløbet, hvor vi fik sparring med en lokal vækstguide, som har hjulpet os igennem med sparring løbende i processen”, fortæller Jesper Holst, partner i Tickethero. Han glæder sig samtidig over, at de nye optimeringer af virksomheden allerede nu giver resultater.
– “Nextstep forløbet har åbnet vores øjne for, hvor vi kan blive bedre. Siden forløbet startede, har vi lavet en række store forbedringer, og vi kan allerede efter den første måned se, at virksomheden og bundlinjen er et helt andet sted nu.”
Nye kompetencer inhouse
Men Jesper Holst og Tickethero er ikke kommet sovende til det. Faktisk har Jesper Holst valgt at dygtiggøre sig inden for markedsføring, et område som han på forhånd havde forudgående kendskab til, men som er blevet løftet op på et meget højere niveau.
– “Vi ville gerne holde markedsføring inhouse, fordi det giver os nogle bedre muligheder for at opnå mest muligt kendskab til indsatsen og målgruppen. Nu er vores markedsføringsindsats måske det sted, vi bedst kan se forandringen. Alt er optimeret, og vi forstår mekanismerne bag indsatsen. Det gør, at vi nu måler alle vores markedsføringsindsatser, og vi kan se, at prisen for en konvertering er faldet meget, og det giver naturligvis mere overskud. Og sammenligner jeg sidste måned med tilsvarende måned sidste år, så er omsætningen stedet med hele 326%!”
Tickethero går all in
Tickethero investerer hver en krone de tjener i at vækste virksomheden, og makkerparret i Grejsdalen har allerede en enkelt medarbejder på lønningslisten ud over dem selv. Jesper Holst vurderer, at de fortsat mangler lidt før virksomheden, har den rigtige størrelse til at vækste endnu mere, men til gengæld er han optimistisk, at det snart kan ske.
– “Vi har nogle specialiserede områder, som vi gerne vil optimere. Det vil formentlig kræve to ansættelser yderlig, men så er virksomheden også gearet til at tage nogle meget store skridt frem. Jeg håber, vi allerede inden for et år, er klar til den udvidelse. Lige nu ser det i hvert fald meget positivt ud”, fortæller Jesper Holst, som tilføjer, at han slet ikke er i tvivl om, at situationen havde været en anden for Tickethero, hvis ikke de havde fået hjælp og sparring fra NextStep og Vejles lokale vækstguide på det helt rigtige tidspunkt.
Lokal vækstguide gav et skub i den rigtige retning
Som en del af NextStep har hver kommune en vækstguide. I Vejle Kommune er det Per Hein, og han har været med på rejsen sammen med Tickethero, og har også set den enorme udvikling, som virksomheden har været igennem.
– “I forbindelse med min sparring med Tickethero var min vigtigste rolle at gøre dem klogere på, hvad de reelt set havde brug for bl.a. i forhold til markedsføring”, fortæller Per Hein.
– “Og sådan er det med mange virksomheder. Der er mange ting, de ikke prøvet før, og derfor har de brug for sparring. Det kan fx være sparring på tilbud til leverandører eller udbudsmateriale. Alt sammen noget som kan betyde store besparelser og den helt rigtige hjælp eller ydelse, så iværksætteren får mest mulig ud af pengene og de bedste muligheder for at vækste.”
Nye forløb fra Iværksætter Danmark forventes at kunne søges fra efteråret 2023. Men du kan altid kontakte StartUp Vejle, hvis du har spørgsmål eller ønsker sparring om din iværksætteride eller forretningsmodel.