Kør bil, når du kører bil. Det er et slogan, som de fleste kender, men som kan være svært at efterleve. For når mobilen vibrerer, eller der dukker en lokkende notifikation op på skærmen, kan det være enormt fristende lige at kaste et blik på den, for det tager jo kun et øjeblik. Desværre skal der også kun få øjeblikke til, før uopmærksomhed ender med en alvorlig ulykke.

I løbet af de sidste fem år er der sket et skred i de 17 til 24-åriges brug af mobilen, mens de kører bil. I 2019 var det 6 procent, som ofte eller engang imellem tog fotos eller video til fx Snapchat eller livestream, mens de kørte bil. I 2023 er det mere end fordoblet til 16 procent.

Og andelen af unge, som skriver beskeder, finder musik eller indstiller navigation, mens de kører bil, er i samme periode steget fra 21 til 31 procent. Faktisk er det kun 4 ud af 10, som svarer, at de aldrig bruger mobilen til at skrive beskeder eller finde musik, mens de kører.

Det er en udvikling, som Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden nu griber ind overfor i en ny indsats. Kampagnen tager udgangspunkt i en forståelse af, hvor vigtigt det digitale liv er for unge, og at det ikke handler om at tage pause fra de digitale fællesskaber på telefonen, men blot at fravælge telefonen i risikofyldte situationer.

– “Unge vil generelt gerne gøre det rigtige og tager afstand fra at bruge mobilen bag rattet, men den frister mange over evne. Derfor udgør mobilen et særligt problem for unge, for uopmærksomhed og manglende orientering er den største dræber i trafikken herhjemme. Derfor er det vigtigt, at de unge får gode vaner og venter med at tjekke mobilen, til de ikke længere kører bil”, siger Morten Wehner, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Dræbte i uopmærksomhedsulykker med unge bag rattet
Forkert adfærd bag rattet har stor indflydelse på, hvor mange der bliver dræbt i trafikulykker. Sammenligner man unge i alderen 17 til 24-årig med aldersgruppen 48 til 55 år, som kunne være deres forældre, træder et tydeligt billede frem.

I dødsulykker med uopmærksomhed eller manglende orientering, er der 80 procent højere risiko for, at der er en 17 til 24-årig bilist involveret i forhold til de 48 til 55-årige.

Det er markant, for det tager ikke højde for, at forældregenerationen i gennemsnit kører flere kilometer end de unge. Dermed er risikoen for at ende i en dødsulykke med uopmærksomhed eller manglende orientering markant højere for unge i forhold til deres forældrene.

De unge, som netop har fået kørekort, er født få år før den første iPhone kom på markedet, så det kan være svært at begribe, hvor integreret en del af de unges hverdag, mobilen er. Låner man sin bil ud til sit barn, som har fået kørekort for nylig, er det derfor en rigtig god ide at lave aftaler om, at mobilen ikke må bruges under kørslen, siger René Højer, projektchef i TrygFonden.

Kampagnen kører frem til 10. december.