Så har Rådet for Sikker Trafik skudt endnu en trafikkampagne igang i samarbejde med Vejle Kommune.
I 2016 kom 41 personer alvorligt til skade eller mistede livet på veje i Vejle Kommune. Og selvom en målrettet indsats allerede har bragt antallet af alvorlige ulykker ned, er én ulykke én for meget.
– I Vejle har vi et mål om at halvere antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken fra 2010 til 2020. Vi oplever ligesom i andre dele af landet, at fart er en af de helt afgørende årsager til alvorlige ulykker i trafikken. I vores helt nye trafiksikkerhedsplan er ét af indsatsområderne netop at hjælpe bilisterne til at sænke farten – især i åbent land, siger Camilla Mølgaard, projektleder, Vejle Kommune.
For at nå målet om at halvere antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken siden 2010 skal antallet være mindre end 35 i 2020 – og med 41 dræbte og tilskadekomne i 2016 mod 69 i 2010 er Vejle Kommune godt på vej til at nå målet.
Hvorfor kører vi for stærkt?
En stor del af dødsulykkerne i trafikken sker på landevejene især på grund af for høj fart og uopmærksomhed. Når man kører for stærkt, kan det betyde, at man ikke når at bremse i tide, hvis der sker noget uventet som fx en modkørende, der pludselig trækker over i ens vognbane eller krydser vejen uden at have set sig for.
Sidste år spurgte Rådet for Sikker Trafik 1.472 bilister, hvor hurtigt de kører på landevejene. Hver tredje (34 %) svarede, at de ofte eller nogle gange kører 95 km/t. på strækninger, hvor man maksimalt må køre 80 km/t. En del af bilisterne forklarer det med, at de følger trafikken eller ikke holdt øje med deres fart.
– Når man kører bare lidt for stærkt, så skal man bruge markant flere meter på at bremse, hvis der sker noget uforudset. På en landevej kan der fx pludseligt komme en bil, cykel eller et barn ud fra en sidevej eller udkørsel, og der er det vigtigt, at man kan nå at bremse, før det er for sent, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.