– Når vi skal lokalisere en ny ingeniør, er det nyttigt at gøre brug af vores netværk. Mange i branchen kender hinanden – enten fordi de har studeret eller arbejdet sammen, fortæller kommunikationsansvarlig hos Hundsbæk & Henriksen A/S, Ida Larsen, der tilføjer, at rådgiverfirmaet har anvendt LinkedIn i knap fem år.
Vejle-firmaet følger dermed i slipstrømmen på en klar tendens blandt danske virksomheder. Flere og flere virksomheder anvender nemlig sociale medier når de skal rekruttere nye medarbejdere. Faktisk er antallet af virksomheder, der rekrutterer via sociale medier mere end fordoblet på bare fem år. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Netop det sociale medie LinkedIn er sammen med Facebook virksomhedernes foretrukne medie. Ifølge Danmarks Statistik er 73 procent af virksomhederne med mindst ti ansatte aktive brugere af netop de to sociale medier.
Professionel tilgang
Hos entreprenøren STB Byg har man også taget de sociale medier til sig. Her har en bestemt medarbejder ansvar for at opdatere virksomhedens side og orientere øvrige medarbejdere om, at de kan dele virksomhedens opslag, så de når bredere ud.
Administrerende direktør, Jens Winther, fortæller, at de er meget bevidste om at anvende LinkedIn og Facebook til de rigtige formål.
– Vi bruger LinkedIn som et professionelt medie, hvor vi viser nuværende og kommende samarbejdspartnere vores projekter, og fortæller når der er rejsegilde eller indvielse på bygninger, vi har arbejdet med. Facebook bruger vi internt til at arrangere aktiviteter gennem vores personaleforening, siger Jens Winther, der tilføjer, at det primært er funktionærer de finder via LinkedIn.