I 2008 åbnede Hotel Vejlefjord et topmoderne spahotel, der ikke fandtes andre steder i landet. Stedet blev hurtigt populært, og denne sommer fejrer man 14-års fødselsdag på toppen af den danske spabranche. Efter at have fungeret som tuberkulosesanatorium siden 1900 og efterfølgende som nervesanatorium fra 1957 blev Hotel Vejlefjords store spa- og wellness afdeling indviet i sommeren 2008.
I denne måned fejrer stedet sin 14-års fødselsdag, og det sker på toppen af den danske spabranche med rekordhøje besøgstal og belægningsprocenter. Siden åbningen er hotellets belægningsprocent steget fra 25 procent til 72 procent i år. Det er en stigning på 188 procent, og niveauet er markant over landsgennemsnittet for danske hoteller, der ifølge Horesta i marts måned var på 53 procent. Hotellets fremgang er accelereret de seneste fem år. I 2016 havde stedet 60.000 gæster. Et tal der ifølge direktør Flemming Jakobsen i år lander på 110.000 gæster. – Efter et par sløve år i 2020 og 2021, overgår vi i år vores hidtil bedste resultat, som var 2019. Det er resultatet af en målrettet og engageret indsats fra samtlige af vores medarbejdere, og jeg kan faktisk mærke en stolthed, når jeg tænker på, hvor stærkt vi er kommet igen efter en hård corona-nedlukning, siger Flemming Jakobsen. Stagnation er ikke en mulighed At Hotel Vejlefjord klarer sig markant bedre end branchen som helhed skyldes ifølge hoteldirektøren flere faktorer. Han fremhæver blandt andet stedets bestyrelse, der ikke ser stagnation som en mulighed. – Hvis man skal have succes indenfor hotelbranchen, skal man turde satse og tænke nyt. I den kontekst er det en gave, at vi har en bestyrelse, der er både visionær, ambitiøs og risikovillig. Det så vi eksempelvis i 2016, hvor vi fik bevilliget et stort millionbeløb til at ombygge en tidligere administrationsbygning til 23 nye værelser samt opførelse af en Thalasso-afdeling, og da vi i 2018 færdiggjorde en komplet renovering af samtlige af hovedbygningens 70 værelser, fortæller Flemming Jakobsen.
Han fremhæver også medarbejdernes ansvarsfølelse som en stor del af succesen. – Succes handler om at få medarbejderne til at løbe i samme retning, og lige præcis det, er mine medarbejdere verdensmestre i. Når vi skal udrulle større projekter som eksempelvis en ny krænkelsespolitik eller vores såkaldte leveregler, er det de ansatte, der laver den interne kommunikationsplan. Man kan faktisk sige, at personalet laver lovene, og at jeg som direktør skal administrere dem. Det set up giver maksimalt ejerskab, og det smitter i sidste ende af på vores gæster, siger direktøren. Justas fra Litauen Hos Hotel Vejlefjord har man 170 ansatte fra seks forskellige lande. Det fælles fokus på gæsterne på tværs af de mange kulturer, er ligeledes stærkt medvirkende til stedets position.
Sådan lyder vurderingen fra Flemming Jakobsen: – I vores branche er der meget hård kamp om arbejdskraften, og internationale medarbejdere er en nødvendighed for at kunne drive et moderne luksushotel. Derfor er det også en afgørende faktor, at vi er lykkedes med at få alle internationale medarbejdere til at føle et personligt ansvar for den enkelte gæsts oplevelse og hotellets succes. En af de udenlandske medarbejdere er 31-årige Justas Slepavicius, der for 12 år siden kom til Danmark fra Litauen og startede som opvasker på hotellet. Siden hen er han blevet uddannet kok og er i dag en stor del af succesen. Køkkenchef Pauline Klærke husker tydeligt Justas’ første dag på jobbet. – Justas var den første person, jeg ansatte, og han er faktisk lidt af solstrålehistorie. Han kunne ikke et ord på dansk eller engelsk, da han startede, men det stoppede ham ikke i at gå i gang med arbejdet. Han lærte hurtigt det engelske sprog ved at snakke med personalet, og efter fire år i opvasken tilbød jeg ham at komme i mesterlære som kokkeelev.
Herefter fik han også styr på det danske sprog, og i dag bor han i eget hus i Horsens, siger Pauline Klærke. Hun fortæller videre, at de udenlandske medarbejdere på Hotel Vejlefjord – præcis som Justas – kommer til stedet med en helt særlig indstilling. Hun oplever, at de i langt de fleste tilfælde er uhyrlig flittige, arbejdsomme og fleksible, hvilket er stærke egenskaber i netop deres branche. Hotel Vejlefjord er et konference- og spahotel i naturskønne omgivelser, der tilbyder eksempelvis spa-, søndags-, kæresteophold til private. Desuden tilbydes en række møde- og konferencepakker til store som små erhvervsdrivende. Se mere på: www.hotelvejlefjord.dk