Af Hanne K. Mathiasen, formand for HK Handel Sydjylland
Hvis du skal ud at handle i dag, vil du formentlig møde nye ansigter i butikkerne. I disse dage starter nemlig en masse nye elever på deres elevpladser rundt om i Sydjylland.
Jeg husker stadig min egen første dag som elev i Brugsen, hvor jeg er er udlært for mange år siden. De våde håndflader, alle tallene i hovedet, en del fumleri med varerne. Men dengang havde kunderne lidt mere tid til rådighed, og jeg blev mødt med venlighed og tålmodighed.
Sådan er det desværre ikke altid længere. En undersøgelse fra HK Handel viser, at 80% af alle butiksansatte har oplevet at blive talt grimt til gennem det seneste år. 14% af dem er sågar blevet truet med vold.
Det er helt uacceptabelt. Som formand for HK Handel Sydjylland hører jeg mange beretninger fra mine medlemmer, som oplever, at kunders ubehagelige bemærkninger påvirker deres psykiske arbejdsmiljø. En lang kø, en forkert mærket vare eller en lille menneskelig fejl kan udløse de værste skældsord og sågar trusler.
I HK Handel arbejder vi hårdt for at komme denne udvikling til livs, bl.a. ved at foreslå, at man i lovgivningen sidestiller trusler mod butiksmedarbejdere med trusler mod embedsmænd i funktion. Men indtil videre er det desværre den hårde virkelighed, som de nye elever lige er startet i.
Så kære butikskunde, tag nu godt imod de nye på arbejdsmarkedet. Før du eksploderer eller bliver nedladende, så tænk på, hvis det var dit eget barn eller barnebarn, der sad der ved kassen. Eller dig selv som 17-årig.
Og find så lige den gode, gammeldags høflighed og respekt frem. Den har vi alle fortjent at møde, og den gør verden til et rarere sted.