Godt nok har han ikke hvidt fuldskæg og en rød dragt, men Nikolai Kiim er med stor sandsynlighed den mand, der har haft en finger med i flest julegaver hos danskerne i julen 2018.

Han er nemlig manden bag den ekstremt populære virksomhed, Gavefabrikken, der er Danmarks største leverandør af julegaver til virksomheder. Her sørger han for at udvælge spændende produkter, som skaber smil på læberne, når de åbnes i små som store firmaer rundt omkring i landet.

Kvalitet er afgørende i et marked, der boomer
Flere og flere gaveleverandører er opstået de seneste år i Danmark som reaktion på den stigende gavelyst hos danske virksomhedsledere. Det er i høj grad også drevet af den gode periode, som dansk erhvervsliv har været igennem, hvilket virksomhederne ønsker at påskønne.

Gavefabrikken er den absolut største aktør på markedet for gaveleverandører herhjemme, og de har oplevet enorm vækst de seneste år. Virksomheden har rundet sit tiende leveår med en imponerende vækst. Meget af succesen tilskriver Nikolai Kiim en stigende lyst fra arbejdsgiverne til at give bedre, mere personlige julegaver til sine medarbejdere.

Derfor har Gavefabrikken også altid fokus på at udvide sit sortiment af gaver, så enhver leder kan finde en passende gave hos dem. Det betyder også, at de har haft øget fokus på at udvikle unikke produkter i samarbejde med nogle af de bedste designere i landet.

De seneste år har det bl.a. betydet, at de sammen med Morsø har kunnet præsentere en særlig stegeso, ligesom de har stået for de seneste års absolut mest populære firmajulegave; “firmajulegavekortet”, som de har solgt siden 2013. Det tillader virksomheden at give sine medarbejdere muligheden for at vælge mellem 24 julegaver med en butiksværdi på helt op til 3.500 kroner. De tilbyder naturligvis også mere traditionelle firmajulegaver som vin, chokolade og gavekurve.

Foto: ABW

Ledere vil gerne forkæle deres medarbejdere
Flere og flere virksomheder, som særligt sælger firmajulegaver til virksomheder, er startet de seneste år, og deres sortiment vidner om en særlig tendens; lederne prioriterer mere end nogensinde at forkæle sine medarbejdere med gaver, de kan bruge i mange år.

Efterspørgslen efter danske designklassikere er klart opadgående, og navne som Børge Mogensen, Arne Jacobsen og Verner Panton finder i stigende grad vej under virksomhedernes juletræer. Det gælder også i forbindelse med årets øvrige højtider, hvor Gavefabrikken og de andre firmajulegaveleverandører beretter om stigende salg, f.eks. ved påsketid.

Lederne i landets virksomheder kan dog ikke købe ubegrænsede mængder julegaver. Har ledelsen ikke købt gaver til sine medarbejdere i løbet af året, kan de købe for 1.100 kr. pr. gave, inden der skal svares skat af den. Er det ikke medarbejdernes første gave på året, er beløbsgrænsen 800 kr. pr. gave.